Terdapat pelbagai punca yang menyebabkan penyakit Asma. Antaranya ialah:


1) ALERGI
Alergi dikatakan juga sebagai alahan. Alergi bermaksud reaksi badan terhadap pendedahan kepada benda asing tertentu. Reaksi alergi ini berlaku setelah sistem imuniti badan alami pensensitifan akibat pendedahan pertama benda asing itu. Alergi ini boleh terjadi melalui saluran pernafasan dan jenis makanan serta minuman. Alergi yang dikatakan melalui saluran pernafasan terjadi dimana bahan-bahan seperti debunga, hama, debu, kulat serta bulu haiwan peliharaan memasuki hidung dan menyebabkan alergi. Selain itu,  makanan dan minuman seperti kekacang, susu, telur, minuman cola, pengawet makanan, L –monosodium glutamate dan alkohol juga menjadi pencetus kepada penyakit Asma.

2) EMOSI
Menurut Daniel Golemen (1995), seorang Pakar Kecergasan Emosional, yang diambil dari Oxford English Dictionary, memberi makna emosi sebagai setiap kegiatan atau pergolakan fikiran, perasaan, nafsu, setiap keadaan mental yang hebat dan meluap-luap. Lebih lanjut lagi, beliau menyatakan bahawa emosi merujuk kepada suatu perasaan dan fikiran. Fikiran yang khas, sutu keadaan biologi dan psikologi serta serangkaian kecenderungan untuk bertindak. Seseorang insan yang ketawa atau menangis secara keterlaluan juga boleh menghadapi risiko penyakit Asma ini. Perasaan yang begitu keterlaluan menyebabkan emosi seseorang insan terganggu. Emosi yang terganggu menyebabkan risiko untuk menghidap penyakit Asma yang tertinggi.

3) PEKERJAAN
Jenis pekerjaan juga menjadi faktor pencetus penyakit Asma. Seseorang yang bekerja dalam industry plastik, percetakan, cat, bahan pengilap, elektronik, logam dan kayu/papan, cimen dan bangunan mempunyai risiko yang agar tinggi untuk mengidap penyakit Asma.

4) UBAT-UBATAN
Pengambilan ubat yang menjadi alahan juga menjadi punca penyakit Asma. Antara ubat-ubatan yang menjadi pencetus peyakit yang berisiko ialah Aspirin, Dextran, Hydro Cortisone dan Penicillin.

5) JANGKITAN VIRUS
Virus didefinisikan sebagai zara kecil yang boleh berjangit selain organisma biologi. Virus ialah ‘PARASIT INTRACEL OBLIGAT’, yang bermaksud virus boleh membiayak dengan cara menawan sel-sel lain kerana virus tidak berupaya untuk membiayak sendiri. Istilah virus biasanya merujuk kepada zara-zara yang berjangit melalui organisma multi sel dan organism unisel. Biasanya, jangitan ini terjadi dalam kalangan kanak-kanak. Antara virus yang telah dikenalpasti ialah RHINO, ADENO, PARAINFLUENZA DAN INFLUNEZA.

6) PERSEKITARAN
Persekitaran yang terikat dengan unsur-unsur yang membahayakan kesihatan sepeti binatang dan serangga yang merupakan pembawa penyakit (tikus, lipas, lalat) serta air, udara, tanah yang tercemar juga menyebabkan penyakit yang kritikal ini. Terutamanya, udara yang penuh dengan asap dan bahan kimia menyebabkan keseakan nafas yng membuka jaalan kepada penyakit Asma ini.

7) SENAMAN DAN CUACA
Senaman dan cuaca juga menjadi antara puncanya. Sebagai contohnya, senaman yang bertenaga seperti lumba lari, bola sepak. Cuaca yang terlalu sejuk dan lembab juga menjadi pendedahan kepada penyakit yang kritikal ini.

Paramasivam a/l Narainansami
204961

Category: | 2 Comments

2 comments to “Punca yang Mengakibatkan Penyakit Asma”

  1. Mungkinkah penyakit asma juga berpunca daripada warisan atau genetik keluarga?

    Wong Wee Lu
    205005

  1. Semua orang haruslah peka terhadap punca yang mengakibatkan penyakit asma supaya mengelakkan diri daripada menghidap penyakit asma.

    CHEE LEE YANG 204997