Sewaktu bernafas udara dibawa masuk melalui hidung. Selepas dipanas dan ditapis, udara yang lembab disalurkan ke dalam trakea melalui kerongkong. Trakea terbahagi kepada dua saluran yang besar iaitu bronkus kanan dan kiri. Ia kemudian berpecah kepada ribuan lagi laluan udara yang kecil dikenali sebagai bronkiol. Bahagian inilah yang dikaitkan dengan masalah asma.

Simptom asma berlaku dengan serangan yang akut sehinggalah ke peringkat kronik. Sesetengah hanya mengalami gejala asma bermusim, melarat akibat terdedah kepada faktor yang menyebabkan alergi dan ada yang menghidap asma sepanjang masa.

Asma melibatkan kondisi pengaliran udara ke paru-paru. Sekiranya seseorang itu menghidap asma, bermakna berlaku inflamasi pada saluran pernafasan dan ia akan menjadi kecil, merah dan membengkak. Ini menjadikan ia sensitif kepada beberapa punca yang boleh merangsang simptom-simptom asma.
 1) Asma Alergi
Berlaku kerap di kalangan kanak-kanak dan orang dewasa. Biasa berlaku di kalangan mereka yang berumur kurang dari 35 tahun. Asma akan berlaku apabila seseorang itu terdedah kepada faktor-faktor yang menyebabkan ia alergi seperti bulu binatang, debu, habuk dan sebagainya.

2) Asma Biasa
Kerap berlaku di kalangan orang pertengahan umur. Berlaku selepas senaman, udara sejuk ataupun akibat jangkitan saluran pernafasan.

Siti Farhana binti Mohd Akhir
204763

Category: | 2 Comments

2 comments to “Serangan Asma”

  1. usia yang meningkat akan menyebabkan antibiotik badan merosot dan menyebabkan badan senang dijangkiti pelbagai penyakit

    Lim Su king
    204942

  1. Asma bukan sahaja mudah dihidapi oleh kanak-kanak malah orang dewasa juga mempunyai risiko untuk menghidap penyakit asma jadi semua orang tidak mengira umur juga harus menjaga kesihatan diri sendiri.

    CHEE LEE YANG 204997