Cara alternative mengawal asma ialah dengan meminum banyak air panas agar lendir yang terdapat di laluan penafasan cair dan keluar. Pesakit asma perlu menghirup udara yang segar dan bersih agar ruang penafasan tidak tersekat dari habuk dan kotoran sehingga boleh menyebabkan asma.

Selain itu, pesakit asma haruslah mengelakkan dari memelihara atau mendekati haiwan yang berbulu seperti kucing, anjing, arnab dan lain-lain. Hal ini kerana,pesakit asma amat sensetif kepada bulu binatang. Bau najis binatang yang kuat juga boleh menyebabkan saluran penafasan tersumbat.
 Pesakit asma juga tidak digalakkan mandi lama-lama sebaliknya basahkan kaki dahulu dan lap-lap sahaja bahagian badan. Eloklah mandi dengan air suam dan elakkan diri dari tempat yang berhabuk, asap, jerubu dan sebaliknya.

Zarul Idham bin Rodzi
204737

Category: | 2 Comments

2 comments to “Cara Mengawal Penyakit Asma”

  1. habuk dan debu biasanya akan mengaktifkan penyakit asma.oleh itu kita harus menjauhkan diri daripada bahan-bahan ini jika kita menghidapi asma.

    Connielea Ev Jusley
    126894

  1. Binatang yang berbulu akan menyebabkan penyakit asma seseorang menjadi genting jadi pesakit asma dinasihati supaya tidak memelihara binatang yang berbulu demi kesihatan diri.

    CHEE LEE YANG 204997